Jak wykonać grafikę wektorową w programie CorelDraw?

30 czerwca 2020

Ostatnio omówiliśmy, czym jest grafika wektorowa i rastrowa oraz czym się różnią. Dzisiaj też będzie o grafice wektorowej, dokładniej o tym, jak ją wykonać i tworzyć własne cliparty.

Do wykonania grafiki będziemy używać programu CorelDraw, ponieważ to jego używamy w naszej firmie, w przyszłości pojawi się też coś podobnego, ale z pomocą programu Adobe Illustrator.

Co będzie potrzebne?

Najważniejsze, czego potrzebujemy, to program, którego będziemy używać więc jeśli też chcesz spróbować, to jest możliwość pobrania wersji próbnej na ich stronie internetowej. Dodatkowo musimy znaleźć sobie jakieś ładne zdjęcie, na podstawie którego będziemy tworzyć nasze cliparty. Ja skorzystam z takiej oto papryki.

Zaczynamy projektowanie

Otwieramy nasz program i przenosimy po prostu z folderu na obszar roboczy wybraną grafikę, klikamy na nią prawym przyciskiem i wybieramy zablokuj, aby nam się przypadkiem nie poruszyła, ani nie przeszkadzała w trakcie rysowania.

Jak wykonać obrys?

Jak już mamy przygotowane zdjęcie należy zacząć obysowywanie czerwonej części, a następnie zielonej więc wybieramy narzędzie Béziera. Aby rozwinąć narzędzie należy kliknąć na strzałkę w rogu.

Zaczynamy, używanie tego narzędzia może wymagać chwili, żeby się do niego przyzwyczaić. Najłatwiej, jeśli węzły będziemy stawiać w miejscach, gdzie zmienia się kąt, wtedy łatwiej będzie nam uzyskać ładny obrys, a jeśli chcesz, żeby usunąć z jednego końca węzła zaokrąglenie należy go po prostu szybko dwukrotnie kliknąć. Poniżej zdjęcie, jak ja to zacząłem robić. Jeszcze należy też pamiętać, że żeby móc dodać wypełnienie należy zamknąć kształt łącząc z pierwszym stworzonym przez nas węzłem.

Kiedy skończymy obrysowywać, to po kliknięciu na kształt powinniśmy mieć okienko właściwości, tam wybieramy grubość konturu, ja wybrałem 4 piksele oraz wypełnienie, tam będziemy mieć ikonkę pipety, z której skorzystamy i wybierzemy z papryki jaśniejszy kolor na jej przednią część.

Jeśli udało Ci się obrysować wasz kształt, to następna część powinna już pójść, jak z płatka, czyli obrysowanie konturów dodatkowych elementów i kształtów, których części nie trzeba nawet domykać, ponieważ wystarczy nam kontur.

Dodajemy głębi do grafiki

Naszej grafice przydałoby się teraz trochę więcej trójwymiarowości więc dodamy cienie i światło, obrysujmy więc po prostu te elementy, które są ciemniejsze w przypadku naszej papryki po prostu trzy części, które są z tyłu bez konturu, z samym wypełnieniem, możemy wybrać z papryki znowu jakiś ciemniejszy kolor. Bardzo nam też pomoże, jeśli skopiujemy sobie nasz główny kształt papryki, usuniemy wypełnienie i przeniesiemy wszystkie kontury nad pozostałe warstwy.

Oto nasza papryka z dodanymi cieniami.

Następnie dodajemy światło i również pobierzemy do tego kolory z papryki i obrysujemy refleksy światła na papryce według uznania.

Podsumowanie

Tak wygląda nasza finalna papryka, można do niej dodać jeszcze kilka rzeczy, ale to już zostawię Tobie, jeśli będziesz chciał się pobawić, na pewno na ogonku przydałoby się bardziej zaznaczyć, że jest zagięty, ale dla mnie to na razie wszystko. Także do zobaczenia za tydzień.