Czym się różni grafika wektorowa od rastrowej i której użyć do projektów.

16 czerwca 2020

Jeśli chcesz przygotować projekt do druku trzeba mieć kilka bardzo ważnych kwestii na uwadze, między innymi to, czy powinieneś użyć grafiki rastrowej, czy wektorowej oraz jakie każda z nich przynosi korzyści oraz jakie ma wady.

Grafika rastrowa

To, czym się charakteryzuje grafika rastrowa to, że jest ona wyświetlana piksel po pikselu więc bardzo łatwo stracić na jakości i należy pamiętać, że zmniejszać taką grafikę można do woli, natomiast powiększanie go sprawi, że będzie bardzo szybko tracić na jakości.

Jeśli chcesz wydrukować zdjęcie, czy coś fotorealistycznego, wtedy należy użyć do tego grafiki rastrowej.

Popularne programy, jakich używa się do obróbki tego typu grafiki to na przykład Adobe Photoshop, czy Affinity Photo, jeśli kogoś interesuje również darmowa alternatywa do obróbki grafik to można spróbować Gimpa.

Grafika wektorowa

Grafika wektorowa polega na matematyce, to co jest wyświetlane jest obliczane matematycznie i to pozwala nam na skalowanie naszej grafiki tak bardzo, jak tylko nam się podoba. Niezależnie, czy będziemy chcieli wykleić nasz samochód, czy wydrukować ją na długopisie, nasza grafika zawsze będzie wyglądać tak samo dobrze.

Niestety grafika wektorowa ma to ograniczenie, że uzyskanie efektu zbliżonego do zdjęcia jest graniczące z cudem i wymaga dużej ilości pracy.

Grafika wektorowa bardzo dobrze nadaje się do w miarę prostych grafik, typu logo, czy ikony, cliparty, czy inne tego typu, co nie wyklucza jednak trochę bardziej zaawansowanych grafik.

Programy, których można użyć do tworzenia grafik wektorowych, to między innymi Adobe Illustrator, Affinity Designer, CorelDraw, a popularnym darmowym programem do grafiki wektorowej jest Inkscape.

Poza podziałami

Jest jeszcze jedna dodatkowa rzecz, która jest bardzo ważna, kiedy chcemy coś wydrukować, a mianowicie to, że kiedy tworzymy grafikę do druku trzeba wybrać tryb kolorów CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black), a nie RGB (Red, Green, Blue), ponieważ RGB uwzględnia również wydzielanie światła, czego oczywiście nie ma przy druku.